Groepsfoto van het multidisciplinaire team

Week van het inwonersperspectief

23 januari 2023
Homepage

Bij de doorontwikkeling van het Sociaal Wijkteam vinden wij de leefwereld van de inwoners van Zwolle een belangrijk vertrekpunt. Daarom willen we graag weten hoe zij naar zichzelf, de wereld en specifiek de dienstverlening van het Sociaal Wijkteam kijken. Om dit te achterhalen organiseren we de ‘Week van het inwonersperspectief’ van 23 tot en met 27 januari 2023. Een team gaat dan op pad om in gesprek te gaan met inwoners. Tijdens een tweedaagse startbijeenkomst bereidde het team zich hierop voor.

We willen de leefwereld van de inwoners van Zwolle verbinden met de systeemwereld van de gemeente Zwolle en het Sociaal Wijkteam. Daarbij starten we bij de leefwereld van de inwoners. Pas daarna gaan we kijken hoe we het inwonersperspectief goed kunnen verbinden met de doorontwikkeling van het SWT.

Week van het inwonersperspectief

Deze week gaan we met een multidisciplinair team van collega’s de stad in voor het goede gesprek met de inwoners. In dit traject laten we het organisatie- en belangendenken in eerste instantie thuis en stappen we in de schoenen van onze inwoners.

Startdagen

Op 8 en 9 december 2022 waren de startdagen. Hierbij is het team aan de slag gegaan met voorbeelden van dienstverlening die zij zelf hebben ervaren waarvan het stoom uit hun oren kwam of waarvan ze een glimlach op hun gezicht kregen. Wat maakt dienstverlening goed of juist niet? Ook heeft het team een plan gemaakt om een zo divers mogelijke groep inwoners te vinden en te spreken. Hierbij tonen ze veel lef, door letterlijk hun leefwereld in te stappen. Zo zijn ze van plan om inwoners op te zoeken bij onder andere buurman Abdi en Monkeytown.

Foto van teamleaden die brainstormen over wat goede dienstverlening is

Inspiratie opdoen

Voor inspiratie zijn we op bezoek gegaan bij twee belangrijke dienstverleners in Zwolle. Dat was hotel Fidder en (heel verrassend…..) de Librije. Hoewel ze beide uniek zijn qua dienstverleningsconcept, zagen we ook veel overeenkomsten als het gaat om hun visie op dienstverlening. Zo ontdekten we bij de Librije dat zij hun gasten altijd een stapje voor proberen te zijn. Bij hotel Fidder leerden we dat het geld voor en niet achter wordt verdiend (en dat daarom de afwas kan wachten…). Ook zijn we meegenomen door de projectleider van het Innovatielab Participatie Marlies Pol. Zij gaf haar visie op dienstverlening en deelde hun ervaringen in het contact met inwoners met een uitkering.